Teofil Pożyczka – absolwent drugiej promocji SPLgT, mianowany ppor. w korpusie oficerów lotnictwa: grupa techniczna z dbiem 1 października 1937 lok.13. W kampanii wrześniowej oficer techniczny CWL.
Urodzony 27 kwietnia 1912 w Radomiu ówczesne woj. Kieleckie, przed wojną samotny – miał tylko narzeczoną. W 1924 ukończył szkołę powszechną, w 1933 Liceum na kierunku matematyczno- przyrodniczym. Dodatkowo uczęszczał też do Miejskiej Szkoły Przemysłowej im. Kilińskiego w Radomiu na kierunku mechanicznym (1927). Od 1 sierpnia 1927 do 1 września 1929 pracował w Państwowej Wytwórni Broni w Radomiu jako technik przy montażu karabinów (sprawdzanie łóż karabinowych ). W 1936 ukończył Szkołę Podchorążych w Warszawie – Grupa Techniczna. Ostatnie stopnie wojenne to major oraz brytyjski W/Cdr, był pilotem i oficerem technicznym, wylatał w sumie ok. 900 godzin w większosci na samolotach dwu i wielosilnikowych. Od 1 kwietnia 1944 do 1 lutego 1945 dowódca 300. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Mazowieckiej” (Wielka Brytania), od 6 maja 1945 do 18 grudnia 1946 dowódca 301. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Pomorskiej” – 1586 Eskadra do Zadań Specjalnych (Wielka Brytania). Odznaczenia: VM, 4xKW, DSO i DFC. Nr.sł.76737
Jako ciekawostkę można też przytoczyć pechowy lot, jaki wraz z załogą wykonał pilotując Warwicka (już w ramach Transport Command) z 301 dywizjonu. 20 września 1945 poprzez Hassani i Pomigliano k.Neapolu poleciał do Grecji z tajemniczym ładunkiem. Pewnie nikt nie dowiedziałby się co było w owym ładunku, gdyby nie awaria silnika w K242 (Warwick nie był ulubionym samolotem Polaków choć sam Pożyczka mawiał taka maszyna!) . Maszyna nie doleciała do Aten. Skraksowała, tracąc przy tym silnik i prawe skrzydło. Sam Pożyczka został ranny, niemniej jego pewna ręka uratowała resztę załogi. Wówczas okazało się też co było na pokładzie, starannie zapakowane…greckie drachmy.
Skrócony przebieg służby:
* 1 września 1939 – CWL Dęblin – oficer nadzoru technicznego ppor.
* 29 października 1939 – Salon Francja
* 27 stycznia 1940 – Eastchurch Wielka Brytania – oczekiwanie na przydział
* 15 maja 1940 – 15 EFTS Redhill – szkolenie jako pilot
* 11 czerwca 1940 – 10 OTU Hucknall – szkolenie jako pilot
* 7 lipca 1940 – 301 (P) DB Bramcote – udzial w pierszych zadaniach bojowych dywizjonu
* 20 czerwca 1942 – 18 OTU Bramcote – instruktor por.
* 19 stycznia 1944 – 300 (P)DB Ingham a następnie Faldingworth – dca dywizjonu kpt.
* 2 lutego 1945 – Kwatera Główna 1 Grupy, Ops room – mjr.
* 2 maja 1945 – 301 DB, dca dywizjonu
Po wojnie pozostał w wielkiej Brytanii, prowadząc swój własny sklep. Zmarł po chorobie w wieku zaledwie 62 lat w szpitalu w Ipswich w hrabstwie Sufolk i tam też został pochowany.
Źródło: wikipedia.org
hastagi na stronie:
#Teofil PoĹźyczka